مجله آشپزی
به نام خداوند مهر آفرین
سال 14094 اهورایی، 7037 میترایی، 3753 زرتشتی، 2573 کوروشی (شاهنشاهی) و 1394 خورشیدی

بنام خدا

تمبر هندی،

خواص و مضرات آن

 

 

 

http://marshal-modern.ir/Archive/2011/8/19/100943128130.jpg

 

 

تمبرهندی ماده غذایی است که ایرانیان به ندرت در سبد غذایی خود از آن استفاده می کنند،در صورتی که تمبرهندی برای بسیاری از بیماری ها مفید است.

 

تمبر هندي كه از Tamaria Hindi مشتق شده و به معناي ميوه هندي مي باشد . تمبر هندي درختي است بلند كه منشا آن از هند و آفريقاي شمالي بوده است ولي امروزه در بيشتر مناطق گرمسير دنيا پرورش مي يابد .
برگهاي آن متناوب و مركب شامل 10 تا 20 جفت برگچه فشرده و نزديك بهم است . گلهاي آن به رنگ زرد مايل به قرمز و به شكل خوشه در انتهاي ساقه ظاهر مي شود .
ميوه آن شبيه باقلا به شكل غلاف و نيام و با كمي خميدگي است . اين غلاف به طول 10 سانتيمتر مي باشد كه در آن بين 3 تا 10 دانه قرار درد .
براي تهيه تمبر هندي ها ميوه ها را شكافته و قسمت گوشتدار آنها را با هسته بيرون آورده و خشك مي كنند .
خشك كردن تمبر هندي طرق مختلفي درد و در هر منطقه فرق مي كند . مثلا در جزاير آنتيل قسمت گوشتدار آنرا در ظرف بزرگي كه داراي شربت غليظي در حال جوش است وارد مي كنند تا شربت در منافذ ميوه نفوذ كرده و آنرا حل كند .
تركيبات شيميايي:قسمت گوشتدار ميوه داراي كمي قند و پكتين و همچنين اسيد سيتريك ، اسيد ماليك ، تارتارات و اسيد پتاسيم مي باشد . در پوست درخت تمبر هندي مقدري تانن وجود دارد . سرشاخه هاي جوان و سبز اين درخت داراي مقدر زيادي ويتامين هاي گروه B مي باشد.


خواص داروئي:


تمبر هندي از نظر طب قديم ايران سرد و خشك است .
1)
خوردن تمب هندي باعث پائين آمدن تب مي شود .
2)
به هضم غذا كمك مي كند .
3)
تمبر هندي خنك كننده بدن است .
4)
براي رفع تشنگي مفيد است .
5)
دل بهم خوردگي و تهوع را برطرف مي كند .
6)
پوست تمبر هندي قابض ور فع كننده اسهال است .
7)
بهترين طريقه استفاده از تمبر هندي اين است كه اين ماده را درآب خيس كنيد و سپس آنرا صاف كرده و با نبات بخوريد .
8)
دم كرده تمبر هندي نيز اثر ملين درد . براي تهيه دم كرده يك قاشق غذا خوري تمبر هندي را با نيم ليتر آب جوش مخلوط كرده و به مدت يك ساعت بگذاريد بماند سپس اين دم كرده را در طول روز مصرف كنيد .
9)
تمبر هندي را بپزيد و ضماد از آن درست كنيد . اين ضماد را روي ورم و قسمتهاي دردناك بدن بگذاريد .

مضرات :
تمبر هندي براي ريه و طحال خوب نيست و در اشخاصي كه ريه و طحال ضعيف دارند ممكن است توليد اشكال كند . اينگونه اشخاص بهتر است كه تمبر هندي را با كتيرا بخورند .

 

 

 

 

 

انواع غذا با تمبر هندی

 

 

ماهی شوریده با تمبر هندی

 

http://marshal-modern.ir/Archive/23211.aspx

 

قلب یكی از مهم‌ترین اعضای بدن است. آخرین دستاوردهای پزشكی و البته علم تغذیه به این مهم دست یافته است كه با خوردن مرتب ماهی می توان تا حدودی از بروز بیماری های قلبی جلوگیری كرد. به این دلیل امروز ، غذایی را به شما پیشنهاد كرده‌ایم كه ماهی جزء اصلیآن است.


 مواد لازم:
ماهی شوریده ۱  عدد
تمبر هندی ۱  بسته كوچك
تره، گشنیز، نعناع، جعفری و ریحان خرد شده ۱  پیمانه بزرگ
آرد ذرت یا گندم ۱  قاشق غذاخوری
كره ۵۰  گرم
سیر رنده شده ۳  حبه
گوجه ‌فرنگی خرد شده ۲  عدد
پیاز ۱  عدد
نمك و ففل قرمز  به مقدار لازم

 


 
طرز تهیه:
بعد از شستن ماهی، آن را از كمر باز می‌كنیم تا به شكم برسیم. داخل شكم ماهی را خالی می‌كنیم و می‌شوییم. به طوری كه شكم ماهی باز نشود و شكل آن به هم نخورد. تمبر هندی را با نصف لیوان آب كاملا مخلوط و صاف می‌كنیم تا مایه ترش رنگ و غلیظی به دست آید.
پیاز و سیر را نیز با كره تفت می‌دهیم. بعد سبزی‌ها را اضافه می‌كنیم. وقتی سبزی‌ها نرم شدند، آرد را می‌ریزیم و خوب مخلوط می‌كنیم. بعد هم مایع تمبر هندی را همراه نمك و فلفل به مواد می‌افزاییم. سپس می‌گذاریم تا مایه كاملا‌ غلیظ شود. آنگاه مواد را از كمر درون ماهی ریخته و با نخ و سوزن ماهی را می‌دوزیم و در كاغذ آلومینیوم می‌پیچیم. زمان پخت این ماهی یك ساعت و ده دقیقه در پنجره وسط فر و در دمای ۲۰۰ درجه سانتی‌گراد است.

 

 

تمبر هندی پلو

مواد لازم :

تمبرهندی یک بسته کوچک

تن ماهی یک قوطی

سبزی پلویی به میزان دلخواه (برای این میزان مواد، حدود نیم کیلو)

برنج ۴ پیمانه

 

طرز تهیه :

قبل از هر کاری برنج رو خیس می کنیم. سپس تمبرهندی رو حدود نیم ساعت توی یه کاسه می ریزیم و روش تقریباً یک لیوان آب داغ می ریزیم و کنار می ذاریم. سبزی رو توی ماهیتابه می ریزیم و کمی تفت می دیم. تن ماهی رو با چنگال ریش ریش می کنیم و به سبزی اضافه می کنیم. تمبرهندی رو بعد از نیم ساعت که توی آب داغ بوده، حسابی چنگ می زنیم که خوب باز بشه و هسته هاش جدا بشه. روکش روی هسته هاش رو هم باید جدا کنیم. . سپس از صافی رد می کنیم و به موادمون اضافه می کنیم. باید بگم که تمبرهندی برکت داره و هرچی چنگ بزنید و صاف کنید، بازم آب داره. اینها رو می ذاریم یه کم با هم بپزند.

از اون طرف برنج رو صاف می کنیم. نکته مهم اینه که، هرچقدر هم که موادمون کم آب باشه، بازم باید برنج رو دون (زنده) برداریم. وگرنه خمیر می شه. آب مواد که خوب گرفته شد، مواد رو لابلای برنج می ریزم.

توجه:  بهتره کف قابلمه رو نون نندازید. از همین برنج و مواد باشه بهتره. ته دیگش فوق العاده خوشمزه می شه. بعدش بذارید مثل همیشه دم بکشه.

نکته :  غذای جنوبی اصلی، داخلش سیر و سبزی سیر داره. به جای تن ماهی هم ، میگو می ریزند. البته شما می توانید هنگام خوردن این غذا، میگوسوخاری تناول فرمایید.

 

 

 

سالاد با تمبر هندی

 

http://marshal-modern.ir/Archive/23213.aspx

 

مواد لازم:
تخم مرغ: 4 عدد
کاهو: چند برگ درسته
روغن سرخ کردني: به مقدار لازم
شکر قهوه اي: 25 گرم
سوياسس: 4 قاشق مربا خوری
آب: يک چهارم پيمانه
شيره ي تمبر هندي: 5 قاشق غذا خوری
شکر: 5 قاشق غذا خوری
سير: يک حبه ،له شده
فلفل قرمز: يک عدد ريز خرد شده
روغن زيتون: 2 قاشق مربا خوری

پيازچه: 4 عدد
گشنيز: مقداري ،براي تزيين

طرز تهيه:

ابتدا تخم مرغها را آب پز کنيد(ده دقيقه کافي مي باشد).برگهاي کاهو را بعد از شستن و خشک کردن به شکل درسته در ظرف زيبايي چيده و کنار بگذاريد .تخم مرغهاي پخته شده را به شکل درسته پوست گرفته و در روغن سرخ کردني فراوان سرخ کنيد تا کاملا طلايي رنگ شوند. براي تهيه ي سس تمبر هندي ،در ظرف ديگري شکر قهوه اي و سويا سس را مخلوط نموده هم بزنيد تا شکر کاملا حل شود.يک چهارم پيمانه آب را با يک دوم بسته تمبر هندي مخلوط و از صافي رد کرده، شيره آن را جدا کرده ،5قاشق غذاخوري شکر به آن افزوده و روي حرارت ملايم قرار دهيد تا به جوش آمده و کمي غليظ شود .در اين هنگام سير و فلفل را هم اضافه کرده و از روي حرارت برداريد .پس از خنک شدن سس،روغن زيتون را اضافه کرده و کنار بگذاريد .پيازچه ها را کمي تفت دهيد.تخم مرغ ها را به چهار قسمت تقسيم کرده روی کاهوها بگذاريد و اطراف آن را با پيازچه هاي تفت داده شده بپوشانيد .روي سالاد از سس تمبر هندي بريزيد و با برگهاي گشنيز تزيين کنيد. در صورت تمايل می توانيد مقدار روغن زيتون سس را هم افزايش دهيد.

 

 

ميگو و قارچ با سس تمبر هندی

 

http://marshal-modern.ir/Archive/23212.aspx

 

مواد لازم:

 

ميگو: يک کيلو گرم
نشاسته ذرت: 3قاشق غذاخوري
آب ليموترش: به مقدار لازم
سويا سس: 3قاشق غذاخوري
پيازچه: يک دوم پيمانه، خرد شده
فلفل دلمه اي: يک دوم پيمانه، خلالي
سير خرد شده: 3حبه
روغن مايع: به ميزان لازم
نمک و ادويه مخلوط: به مقدار لازم(زردچوبه،دارچين،فلفل سياه،گرد ليمو،فلفل قرمز)
قارچ: 300گرم
تمبر هندي خيس شده در آب ولرم و صاف: يک دوم پيمانه

 

 

طرز تهيه:

 

ميگو را با نشاسته ذرت ،آب ليموترش،نمک و سس سويا مخلوط کنيد. پيازچه ،فلفل دلمه اي و سير را با کمي روغن تفت دهيد سپس ميگو و نيمي از ادويه را اضافه کنيد. هنگامي که آب ميگو کشيده شد قارچ را اضافه کنيد و کمي تفت دهيد، سپس مابقي ادويه را اضافه کنيد. تمبر هندي را اضافه کنيد سپس روي آن را پوشانده و اجازه دهيد تا کاملاً سس آن غليظ شود.

 

 

 

 

 

ژله هندوانه

 

http://marshal-modern.ir/Archive/23229.aspx

مواد لازم :

ژله

قرمز (هندوانه یا آلبالو) 1 بسته
آبجوش 1 ليوان
بستني وانيلي 1 قاشق غذاخوري
ژله آلوئه ورا نصف بسته
آبجوش نصف ليوان
بستني وانيلي 2 قاشق غذاخوري
ژله ليمو نصف بسته
آبجوش نصف ليوان
بستني وانيلي 2 قاشق غذاخوري
چوب بستني
چيپس شكلاتي به مقدار لازم
ليوان کاغذی يكبار مصرف

 

 


طرز تهیه:

* ابتدا پودر ژله قرمز را با يه ليوان آبجوش حسابي مخلوط مي كنيم تا اثري از دونه هاي ژله نماند .بعد 1 قاشق غذاخوري بستني وانيلي اضافه مي كنيم . خوب هم بزنيد كه ژله تون دو رنگ نشود . بعد داخل لیوانها می ریزیم. همه لیوانها رو یک اندازه پر کنید و داخل یخچال قرار دهید. قبل از بسته شدن کامل ژله لیوانها را از یخچال در آورده و داخلش چیپس شکلاتی بریزید. نصف بسته ژله آلوورا رو با نصف لیوان آبجوش مخلوط کرده بعد ۲ قاشق غذاخوری بستنی بریزید و حسابی هم بزنید. بعد از اینکه ژله قرمز بست، چوبهای بستنی را داخل ژله فرو ببرید و بعد به آرامی و با قاشق ژله بستنی آلوورا رو داخل لیوان بریزید و داخل یخچال قرار دهید.

http://marshal-modern.ir/Archive/23230.aspx

بعد از اینکه ژله آلوورا بست ، ژله لیمو را هم مثل ژله آلوورا درست کرده و مطابق شکل داخل لیوانها بریزید و  یک شب تا صبح در یخچال نگهداری کنید. برای درآوردن ژله چوبی ها از لیوان ، ابتدا با چاقو دورتا دور ژله را برش دهید و بعد با قیچی آشپزخونه لیوان را ببرید و به آرومی لیوان های مقوایی را  پاره کرده و ژله هارو از لیوان ها جدا کنید.و چند دانه چیپس شکلاتی را روی قسمت قرمز رنگ ژله بگذارید.
 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:









تاريخ : چهار شنبه 23 شهريور 1390برچسب:ژله,پودر ژله,تمبر هندی,,
ارسال توسط سورنا
آخرین مطالب

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی